2009. márc. 31.

Húsvétra készülve


A Gyerekszoba blogon volt szó pár napja a természetes tojásfestésről, egy jó kis linket is tettek mellé. Írtam nekik levelet; azt is közzétették egy postban. Aki még nem festett berzselt tojást vagy nem használt természetes festőnövényeket, annak szeretettel ajánlom figyelmébe.. :)

Magyar nyelvű oldalakon is rákerestem a témára, de legtöbb helyen Kemendi Ágnes - Festőnövények című könyvéből többé-kevésbé pontosan kimásolt (és szinte 100%, hogy nem kipróbált) leírásra bukkantam. Persze - jó magyar szokás szerint- forrásmegjelölés nélkül.

Én idén sem adom fel a próbálkozást; szép színes tojásokat szeretnék készíteni, amikről ráadásul biztosan tudom, hogy természetesek. Időközben megtaláltam a Gyerekszobán említett Martha Stewart videót is- aki csak a saját szemének hisz, az itt láthat gyönyörű kék tojásokat is, igaz, nem ott helyben varázsolták elő.. hm.. én még mindig szkeptikus vagyok.. :D
És itt van még néhány klassz ötlet- nekem a stenciles, selyempapíros és a csipkés tetszik a legjobban! :D

10 megjegyzés:

  1. Szia!
    Olasz tanácsok:
    zöld szín: spenót,borostyán levél, csalán
    rózsaszín: főtt, reszelt cékla kék:vörös káposzta
    sárga:teafű, sáfrány, kömény
    narancs-barna: hagyma, lefőtt kávé
    levendula:kicsit káposztában, kicsit céklában
    +ecet
    Tudom, hogy szinte mindet kipróbáltad, azért hátha van újdonság közte.
    Sok honlap köt ki szintén Martha Stewartnál.
    Volt kommentelő, aki odavolt a káposztakékért, pedig te azzal nem vagy maradéktalanul elégedett. Kipróbálom idén.
    A mi családunkban csalánoztunk régen, nem sok sikerrel, maradtak mindig a hagymahéjas árnyalatok, azok mindig szépek voltak.

    VálaszTörlés
  2. iden en is festek!!!:-) a kek nagyon meglepett es tok jo!

    VálaszTörlés
  3. Két órája áznak tojások:
    hibiszkusz tea- eddig szürkéskék tojás
    kamilla tea- sárgás zöld
    kávé- barna (nagyjából, mint egy természetesen barnább tojás :-(()
    Hát még mindig a hagyma az igazi.

    VálaszTörlés
  4. :D Kriszta, mi lett a vége? Látom, nem csak én vagyok megszállott, ha rákattanok valamire.. :D Amúgy én is próbafestem a főtt tojásokat már egy hete, a hibiszkuszt is kipróbáltam (igaz csak teakeverékben), de nem jött be, csak randa, beteg barnászöld színt produkált.
    Zöld szín terén a csalánban volt az utsó reménységem, de ezek szerint az is kilőve. :S A Kemendi könyvben még zöld bodzabogyót ír, de ilyenkor bodzabogyó??!

    Ami talán beszerezhető még és kipróbálható: festőmályva (kék), körömvirág (sárga), oregánó (talán zöld) - mind nyílik a kertemben is, csak gyűjteni kellett volna.. De most talán Herbáriából beszerezhető.. ;)

    Ami még érdekes lehet: hideg legyen a festőlé vagy meleg? És a tojás? A hagymásat ugye, együtt kell főzni, de pl. a céklás, káposztás együttfőzés nekem nem jött be. A Stewart videón forró lötyibe tették a tojásokat, amik viszont hidegek voltak, klasszikus tojsfestésnél meg hideg kell legyen a festőlé. (Amúgy azt vettem észre, az ecet nem nagyon csípi a forró vizet: pezsgős buborékok lesznek a tojás felszínén és a festék is csak lazán tapad a héjra..)

    Ecetet, timsót használtál?

    Kicsoda-Kriszta! Hajrá! :D (Csak a káposztalevet tényleg érdemes előtte nap megfőzi, hogy még maradjon idő lakást szellőztetni.. :D)

    VálaszTörlés
  5. Átküldöm e-mailben a képeket.
    Végül is 4 óra áztatás után a hibiszkuszos: sötétebb szürkéskék lett, olyan kőszerű
    A kávés: barna lett, foltos, semmi változás a korábbihoz képest, egy szebb természetesen barna tojás szépségversenyt nyer hozzá képest.
    A kamillás nem annyira rossz, de nem fogok külön levet főzni, amikor hagymával is tudok kedvemre való sárgát csinálni.
    Az elején a még langyos tojásokat áttöröltem sós ecettel (a szakmámban is használjuk zsírtalanításhoz), de utána én nem raktam bele semmit, minden lé még meleg volt (nem forró) amikor beletettem a tojásokat.
    A festőmályva nem rossz ötlet, bár szedtem volna tavaly! Meg bodza bogyót is, már úgy értem feketét, az aztán mindent megfog.
    Anyukám emlékszik valami dióra (gyökér vagy valami)zöld színhez.
    Most kipróbálom a borostyánt.

    VálaszTörlés
  6. :D Megkaptam a fotókat, köszi! Hát.. nekem sem ilyen színek szerepelnek célkitűzésként.. ;) Érdemes barna héjú helyett fehéreket használni, sokkal intenzívebben jönnek ki rajtuk a színek. A kőszínről jut eszembe: egy régebbi praktikában csináltál, fehér tojásokat különböző vastagságú befőttes gumival jó szabálytalanul betekerték, úgy festették (mivel is..? ) feketére, szürkére, bézsre.. nagyon jól nézett ki, mint egy nagy tálnyi kavics.. :D

    Sárgának a kurkuma nagyon szép, ahhoz direkt foltos tojásokat használtam, nekem nagyon tetszett, hogy ilyen szeplősek lettek. :)

    Majd én is írok még a kísérletekről.. szerintem holnap rakott krumplit ebédelünk.. :D

    VálaszTörlés
  7. Akkor azért a privát e-mailek alapján itt írjuk le: A BOROSTYÁN LEVELE ÉS BOGYÓJA KÖZEPESEN MÉRGEZŐ!!

    VálaszTörlés
  8. http://www.nlcafe.hu/otthon/20090401/fessunk_tojast_-_novenyi_festekekkel/

    VálaszTörlés
  9. Köszi, gyorsan el is olvastam- ez is kb. Kemendi-féle kivonatolás.. Viszont annyit megtudtam belőle, itthon akkor nem is kutatok a berzsenyfa után.. :D Addig én is eljutottam, hogy az ecettel savasítod, a timsóval lúgosítod és korábbi kémia ismereteimből rémlik, hogy ezzel bizonyos festékanyagok változtatják a színüket. De ez a "festéktől függően" adj hozzá valamit a 6-7 felsorolt anyagból tipikusan a nesze semmi, fogd meg jól kategóriába tartozik.. :D

    Kriszta, asszem, az lesz a legjobb, ha jegyzetelve festünk majd.. :D Jövőre nagy tanulság lesz másoknak is. :D

    VálaszTörlés
  10. Ápdét: tegnap szegény család főtt tojással kapta a spenótot.. :D

    Tapasztalatok: spenótlevél nulla, hibiszkusztea nulla, céklalé: esetleg nagyonhófehér tojás héját esetleg nagyonhalvány rózsaszínre fogja, a világosbarna héjún csak azért láttam a színezést, mert tudtam, mit kell nézni.. :P .. Kezdem gyanítani, MS-nál fotosoppolják a tojglikat... :D

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails