2009. ápr. 11.

Húsvéti fonott kalács

Ez a blog nem lesz gasztroblog, erre senki se számítson.. :) Ennek több oka is vagyon: egyrészt nem vagyok egy helyre konyhatündér, bár képes vagyok tisztességes ételeket főzni anélkül, hogy felgyújtanám a konyhát, nem fogok extra kiruccanásokat tenni a gasztronómia világában, legfőképpen azért, mert a családom erősen konzervatív ízlésű, és legutóbbi 3 órás pacsmagolásomat, míg elkészült a "tonhal avokádómártással és sáfrányos rizzsel" kb. annyival honorálták: Inkább paprikás krumpli. (Pedig szerintem nem is volt rossz.) :(
Másrészről nem vagyok egy nagy fotós, így a túrós csuszámat sem fogom extraközeliben, félhomályba vesző porcelántányéron prezentálni a nagyérdeműnek.. :P

Viszont van egy-két olyan nagy kedvenc, örök visszatérő receptem, amit nem biztos, hogy mindenki ismer, viszont nagy eséllyel pályázhat másoknál is kedvenccé válni. Ezek olyan ételek, amikkel apukámat, apósomat is le tudtam venni a lábukról és azóta a nagyik is felvették a repertoárjukba.. (vagy legalábbis kérnek belőle..) :D

Ez a kalács is ilyen: gyakorlatilag elronthatatlan; voltam olyan vakmerő, hogy az első kísérletet Húsvét vasárnap reggelére időzítettem, s igaz, csak kilencre lett reggeli, de cserébe friss, foszlós illatos kalácsot ehettünk a sonka- tojás trió harmadik tagjaként. A másik húsvéti hagyomány nálunk: a sonkát mindig itthon főzöm, a főzőlében készül az a 3 tojás, amit a reggelihez eszünk. Így nem lehet befesteni, viszont esssszméletlen jó íze lesz. A maradék főzőléből kedden mindig krumplileves lesz.

Szóval a recept: (kenyérsütőgépben megdagasztható, így alig van vele munka)

1/2 kg fehér liszt
1 zacsi élesztőpor
50 g cukor
1 mk. só
2 egész tojás + 1 tojás fehérje
1/4 l langyos tejszín

a megkenéshez: a maradék tojássárga, kevés tej

Ha a gépben készítjük: először a tejszínt felverjük a tojásokkal, ezt öntjük alulra, erre kerül a szitált liszt és a többi száraz hozzávaló. A dagasztóprogramot indítjuk el.

Tálban dagasztva: az élesztővel elkevert liszthez adjuk a többi száraz hozzávalót, majd a tojásokat, tejszínt, összekeverjük, majd gyúró- dagasztó mozdulatokkal sima állagúvá gyúrjuk. Szép selyemfényű lesz.
Letakarva, meleg helyen kb. 1/2 órát kelesztjük, vagy míg jól megnő.

(Innen kapcsolódik össze a két verzió):

Lisztezett gyúródeszkára borítjuk és ismét jól átgyúrjuk a tésztát, két egyforma cipót formázunk belőle, majd mindegyiket 3 részre osztjuk, s jó kétujjnyi hengereket sodrunk belőle. Hármasfonattal kalácsot fonunk, a két végén jól összenyomjuk a végeket.

Kivajazott-lisztezett tepsire tesszüka két kis kalácsot, és letakarva ismét kelesztjük kb. negyed órát. Közben a sütőt előmelegítjük 180 °C-ra.

A tejjel elkevert tojással megkenjük, majd sütőbe tesszük. Kb. 30-35 perc alatt készül el.

(Képpel sajna, nem készültem, majd utólag.. :D)

6 megjegyzés:

  1. Hát pedig egy komyhatündérre jellemző az,,hogy ilyet tud,hogy a sonkaléből készít krumplilevest!! Köszönöm,ki fogom próbálni.Egyébként én se vagyok konyhatündér,csak mert muszáj azért vagyok ott.:)Ha viszont rászánom magam,akkor már élvezem,de szívesen csinálok helyette mást.Csakhát a Nagycsaládnak enni kell adni....

    VálaszTörlés
  2. Na, én épp most csináltam meg szinte ugyanezt a receptet (nem teszín, hanem tej és víz kell hozzá, de amúgy a mennyiségek is stimmelnek) - ezerszer sütöttem, mindig szuper lett, most, hogy tétje van, meg ünnep, nem működött az élesztő, aztán meg odaégettem az alját. Ettől persze biztos vagyok benne, hogy kis aljareszelés után az utolsó morzsáig el fog fogyni. (Csak milyen bosszantó!)

    VálaszTörlés
  3. meg fogom sütni a kalácsodat!
    hasonló az én receptem is, de nem tejszínnel készül.

    VálaszTörlés
  4. Engem 2 dolog lepett meg, a tejszin es a felkilo liszt:-) A 3 tojas ugye csak a jelkepiseg miatt van?:-)
    Ja nekem meg a kenyersutom purcant ki, pedig a dagasztas annyira kenyelmes vele:-(

    VálaszTörlés
  5. Martina( leánykám)megsütötte, Isteni finom lett!

    VálaszTörlés
  6. Nóra, nagyon örülök, hogy Nektek is bevált! :D

    Kriszta, a szimbolikus tojásokat nem értem.. :D

    Adél, a te verziód is biztosan finom, majd leírod, milyen arányban teszed hozzá a tejet+vizet? Azt hiszem, az ünnepekhez illik az a kis luxus, hogy tej helyett tejszín kerüljön bele.. Bár konyhatechnikai kérdésekben sehol sem vagyok, gondolom, a tejszín zsírosságának köszönhető, hogy ez a kalács valóban olyan lágy, hogy szinte olvad a szájban, egyáltalán nem száraz..

    És a sütőből kiszedve olyan hamar megszegte a család, hogy fotózni nem maradt időm... De azt hiszem, nem kell várni a következő Húsvétig, hogy ezt pótoljam.. :D

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails