2009. máj. 13.

Ugye Te sem dobod ki... a lyukas zoknikat? 2.


Sára kívánsága a fekete kutyus volt- a Tiétek pedig egy lépésről lépésre útmutató. Igyekeztem sokat fényképezni, hamarosan szöveget is írok mellé, remélem, így mindenki el tudja készíteni a saját kutyusát! :D

A kiindulási alap- feltétel mininum egy ép sarokrész (az orra lehet szita), de sajna, egy db - bárhogy ügyeskedtem is- nem elég; kell mellé egy hasonló vagy éppenséggel kontrasztszínű kiegészítő zokni is.

A zokni orrát a képen látható ívelt vonalban levágjuk, lehet hosszabbra, rövidebbre hagyni, ill. az ív meredeksége is nagyban megváltoztatja a karaktert. A jelölésig kell összevarrni, én közepes öltéshosszal 1x simán varrtam le, majd cikcakkal szegtem.
(Ha újrahasznosítunk, érdemes megnézni, hogy a zokni színe vagy visszája az épebb- nekem az utóbbi tűnt annak, ezért nem fordítottam ki felrajzolás előtt. )

A zoknit átfordítjuk, hogy a talprész legyen szemben velünk, így rajzoljuk fel a lábakat. Ha gyerekekkel csináljuk, és nem akarjuk túlkomplikálni, egy egyszerű ék alakban is elég megrajzolni a két láb közti részt.

Varrás, vágás, kifordítás.

Boholy-borotvával egy kis igazítás.

Tömés - jó sok kell. (Én most teszteltem a JYSK- kispárna töltőanyagát (199 HUF), ebből a párna kb. negyedét elnyelte. )
A nyílás zárása előtt érdemes a formát (hol van még a kutyától...) jól megdögönyözni- sodorgatni- igazgatni, a felső és alsó képen látható módon az orrrészt alakítgatni, ill. kb-re szimmetriát leellenőrizni, szükség esetén utánatömni.)


Az orrész zárása után így néz ki. (Kb. zsákállatka stádium) Ez ta képet csak azért tettem be, hogy senki se bizonytalanodjon el, ha ilyen amorf kezdetekben a kreatúrája.

A nyaka tájékán szorosan elkötni.

Kulcsmozzanat: a fejrészt előre billenteni, nagy öltésekkel a mellkas felső részéhez rögzíteni. (Erről készülhetett volna kifejezőbb fotó is, de ahhoz már segéd kellett colna.. bocsi.)


Így néz ki a levarrás, és némi pocakdögönyözés után.

Karok kirajzolva (a másik oldalon nem látszott volna..)


Kifordítva.
Tömés után fércöltésekkel összehúzzuk, a szabad végét befelé buktatjuk.

A kart felvarrjuk. (Most már kihagynám a keresztöltést, az összehúzott részt kissé a kar belső fele felé csúsztattam, így varrtam fel körben- így nem áll el annyira a testtől, ill. tetszőlegesen rögzíthető, akár ennél jobban is.)

Innentől jön az igazi móka! :D Elütő színű hímzővel kialakítjuk a szájat, ami egyetlen naaagy feszítőöltés. A fenti képen látszik, kb. hogy ellenőrizheted le, hol mutatna jól. Aztán a nyak első részétől a fejben felvezeted a fonalat az egyik szájsarokig, kívül át a másik sarokhoz, és vissza a nyakhoz. Ez, és minden más leöltés is lehetőleg valamelyest keresztben menjen. (tehát a jobb szájzughoz a nyak középvonalától kissé balra indulunk) Kissé feszítsük meg a szálat, hogy bevágjon, majd jó szorosan varrjuk el. (Nagyon akkurátusan nem kell eldolgozni, mert lesz lehetőség a csomók, végek eltüntetésére.. )


A szem felvarrása előtt már alakítsuk ki a szemgödröket: ehhez a tarkótól indulunk és a fotónak megfelelően két kis vonallal jelöljük ki a szem helyét. Ha valaki esetleg vakondot készítene szívesebben, ennél a stádiumnál akár meg is állhat, csak a szemek vonalait kell picit erősebben kivarrni.. :D A szem megfelelő helyét úgy kísérletezzük ki, hogy az állatkát magunkkal szembe fordítjuk, és két hüvelyujjal jóóóól benyomjuk a feltételezett helyet- az, hogymelyik irányban tartunk ellent a többi ujjal, már azt is megadja, merre kell majd az öltést húzni. (nem mindegy, hogy befelé, a másik szem felé húzod inkább, vagy lefelé és előre vagy hátra inkább- érdemes több verziót kipróbálgatni... jó játék. :D .




Gombválasztás! Kell két nagyobb, világos és két pici sötét. Én a nagynál négylukút választottam, így tudtam aszimmetrikusan felvarrni a szembogarát. Szerintem ebben a műfajban kifejezetten jól mutat, ha nem egyforma gombokat használsz szemnek, de ez persze már ízlés dolga. Mindenesetre Sockdogs oldalán (link az első postban) bőven találhatsz ötleteket. :)

A maradék zokniorrból készülhet a fül. Ha ez nem ép, lehet a második zokniból is persze..

Félbehajtva szabjuk ki a 4 részt.

Összevarrás után kifordít, az alját visszabuktatva, rejtett öltésekkel összevarr.

Ennél a fültípusnál én a két sarkot összeöltve varrtam fel a füleket, de annyi lehetséges variáció van még... (Inspiráció tekintetében lásd eggyel fentebbi megjegyzést..)


Fülpróba.

Kb. ezen a ponton kapcsolódott be a kis segédem, elmélyülten pakolgat, ennek nyoma részben már látható is a háttérben. :D

Most már csak tényleg minimális anyagunk maradt.. De ennyi se fog.. :D most készül a farkinca..

A képek magukért beszélnek.

Íme a kész eb, és mellette az, ami a zokniból maradt. Ez sem fog kárba veszni, megy tölteléknek a következő állatkába.. :D

Ha minden öltés a helyén van, még egyszer körbevarrhatjuk a fej és a test találkozási vonalát, ezzel eltüntetve az eldolgozások nyomait, esetleg még egy icirit lejjebb húzva a fejet. Végül aztán úgyis egy csinos kis kendő/nyakörv kerül a nyakba.



A legfontosabb mozzanat: a tesztelés.. :D

És egy FONTOS FIGYELMEZTETÉS: bár a képen a kilenchónapos lánykám játszik vele, a kutyus nem neki készült! A gombok miatt piciknek nem ajánlott ez a játék! Sára soha semmit nem vett a szájába, így én ezt a figyelmeztetést egészen addig nem vettem komolyan, míg Katám a babája nyakából dupla szaténszagra kötött, jól behúzott, erősen levarrt csengettyűt leharapta az összes addigi két fogával.. Tehát aki picinek késztene zokniállatkát, inkább hímezze, vagy filcből applikálja a szemet, orrot.

11 megjegyzés:

  1. Köszi-köszi! 4 gyerek mellett hihetetlen mennyiségű páratlan zoknink van, és már múltkor lelkesen vetették rá magukat a nagyok, de ennek a leírásnak nagyon fognak örülni!!! Bár a fiam szívesen éget engem az iskolában felemás zokniban... észre sem veszi szerintem...:)

    VálaszTörlés
  2. Hát, ez a kutya állatira :) aranyos! Hihetetlen, hogy zokniból van! Köszönöm a képes útmutatót.

    VálaszTörlés
  3. Na jó! Elég jót nevettem. Szuper: Gratulálok!

    VálaszTörlés
  4. hát ez nagyon éééédes!
    én még mindig nem értem teljesen, de talán majd varrás közben :D (majd nyáron...)
    köszi :D

    VálaszTörlés
  5. :D Köszi és szívesen! :)
    Örülnék, ha majd mutatnátok képeket a kész zokniállatkákról! :)

    Kiseri, épp most olvastam, h. a fiad mennyi dicséretet, jutalmat kapott (gratulálok) - a kettőt összerakva csakis szórakozott professzor típus lehet! :D

    Néma.. :D ..és leírással? Szóba jöhet még mél, telefonos segítség, személyes bemutató.. szólj csak bátran bármikor, ha már majd itt tartasz a megvalósítási listádon.. :P

    És komolyan is: ha bárki kedvet érez, de elakadt, szívesen segítek, ha tudok itt vagy mélben is akár. :D

    VálaszTörlés
  6. Essszméletlen jóóó!!!! Most mindjárt lenyomom a gyereket az ágyba és nekiállok! Köszi!

    VálaszTörlés
  7. Szia Arci!! De jó "látni" Téged! Csináld már vissza megjegyezgetősre a blogod lécci, hadd dicsérjelek meg ott is Benneteket, sugárzó páros vagytok Emmával.. ;)

    VálaszTörlés
  8. Nyáron esetleg élőben egy oktatás, Winkler Dóri helyett:))
    Ja, Nimród mindent a szájába vesz és szétrág vagy tör. Múltkor egy fajátékát rágta szét!!!

    VálaszTörlés
  9. nagyon jófejek lettek a kutyák, a kockástestű is meg ez is :) házitündér ügyben maximálisan együttérzek, nem könnyű (ellenben baromi nehéz :)) összehozni a 2-3 teljesen különböző tevékenységet, a muszájokat meg a szeretemeket. de azért drukkolok!! (gyerekkoromban volt egy ilyen könyv, Gaál Éva: Zoknidakszli és sokan mások, most rákerestem, antikváriumban megvan. jópofa - mára retro - otthon készíthető cuccokkal).

    VálaszTörlés
  10. Ez egy nagyon jó ötlet. Köszönöm! Éppen tegnap volt a nagy válogatás (zoknik) és bizony akadt lyukas is közte. :D

    VálaszTörlés
  11. Szia Mária! Ha esetleg megcsinálod, teszel be linket? Épp most szeretnék még más zoknilényt is csinálni a lányommal.. remélem, lesz fényképezhető végeredmény.. :D

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails