2010. jan. 29.

Szó, szó, szó.. De a veleje?



Forrás: Country Living
Fércjutkától kaptam ezt a körkérdéses játékot:
(Még egy táskással adós vagyok Eszterdának, de ahhoz mélyebb lélegzetvétel kell. :D)

1. Mi volt életed legrosszabb könyvélménye?

Erre nem is tudok válaszolni... Nem vagyok egy mazochista alkat, csak azért, mert elkezdtem, nem fejezem be a könyveket. Ha nem tetszik, nem is rakom félre, egyszerűen csak olvasom, olvasgatom, aztán egyre ritkábban, aztán beporosodik.. :D , aztán azt mondom, hát, ez sem lesz az én könyvem, és simán visszateszem a polcra.. Sok "ezt el kell olvasnod" könyv végezte nálam így.. Többek között olyanok is, amiket tényleg el kellett volna olvasnom, mert kötelezőek voltak.. Szereztem így néhány elégtelent irodalomból a gimiben.. :P

2. Mi volt az a könyv, ami eddig a legnagyobb hatással volt rád?


Viriginia Woolf Hullámok-ját szinte transzban olvastam, írogattam ki belőle az idézeteket, illusztrációkat készítettem hozzá, előre- vissza olvastam többször is.. nem tudom megmagyarázni, miért gyakorolt rám ekkora hatást, újra kéne olvasnom (megint..)

Eztán persze volt még néhány, aminek a hangulata nagyon elkapott, leginkább a balladisztikus történek - Walter Scott, Edgar Allan Poe, Tolkien, Arany János...


3. Olvastál már olyan könyvet, ami komolyan a frászt hozta rád és félelmet keltett benned?


Goldingtól a Legyek urát olvasva egy olyan belső szorongás fogott el, amit mind a mai napig nem tudok leküzdeni.. Tényleg ilyen az ember??! Talán ez most eszembe sem jutott volna, ha szörfölés közben nem bukkanok rá a Battle Royal ajánlójára.. Nem hinném, hogy lenen olyan jó, mint Golding, de mégis azt érzem, el kéne olvasnom.. de nem merem.. Az utóbbi időben menekülök az olyan történekek elől, amik szorongást váltanak ki bennem..

4. Mit használsz könyvjelzőnek?


Hangulattól függ.. Van egy-két könyvjelzőm a kedvenc könyvesboltomból szép rézkarcokkal, néha én rajzolok magamnak, de a főere mentén félbevágott, szárított leveleket is szeretek könyvjelzőként használni. (Tudjátok, a fügelevélnek milyen jó kókuszillata van? :D) Aztán ha a szükség úgy hozza, egy papírfecni vagy cérnadarab is megteszi, de ezt igyekszem minél hamarabb lecserélni.. :D

5. Mikor szoktál olvasni? Otthon, munkahelyen, reggel, délben, este, alvás előtt … hm?


Másfél éves pesti tartózkodásom során rengeteget olvastam utazás közben,buszon, metrón,villamoson, szerintem akkor faltam fel a legtöbb könyvet... Aztán az egyetemen minden tízpercet kihasználva előadásokon (azok helyett), szünetekben, 3-4 órás hazaingázások alatt a buszon, miközben a hányinger kerülgetett.. Most akkor és ott, ahol tudok.. Általában reggelente, mielőtt felkelek, mert este elalszom a könyvön, de ha nagyon rákattanok valamire, akkor ott és akkor, amikor csak lehet..

6. Mi volt az első könyved, amit olvastál?


Talán Bálint Ágnes: Tündér a vonaton meséjét olvastam végig úgy, mint egy regény.. harmadikosként..?
Az első könyv, amit egy szuszra olvastam el, a Kisherceg volt.. :)


7. Puha kötésű vagy kemény fedeles? (Úgy általában, nem az előző kérdéshez kapcsolódik.)


Olvasni mindegy. A könyvespolcon és megvásárolni csakis kemény fedeles. :)


8. Mit olvasol most?

Épp most fejeztem be Dan Brown legújabb könyvét. Jó volt. Nem kellett túl nagy agykapacitás hozzá :D Most Roald Dalh novellákat készítettem az éjjeliszekrényemre, míg el nem döntöm, melyik Szabó Magda regényt nyúlom le a nagyimtól.. :D

9. És hányadik oldalon jársz?


Lásd fent.. :)

10. Rajta hagyod a "kezed nyomát" a könyvön (belefirkálsz, véletlenül leeszed, leöntöd, egyéb barbárság)?


Semmi esetre sem!! Nagyon fel tud háborítani, mikor valaki nem vigyáz a könyvekre.. (Emiatt a lányokra is mérges vagyok.. sőt, magamra is, hogy nem figyeltem eléggé, s Kata megint szétszedett egy mesekönyvet..) A legkirívóbb eset talán gimiben történt velem, a matektanárom az én feladatgyűjteményemből írta fel a táblára a házit. Aztán csak csuklóból visszadobta a könyvet a táblától a padra. Persze szétbicsaklott, a kinyílt lapokra esett rá, a lapok megtörtek. Nem is gondoltam végig, amikor felháborodva rákiabálta, mégis milyen barbár dolog így bánni egy könyvvel?! Akár ki is zavarhatott volna az óráról a szemtelenségem miatt, de nem szólt semmit.


11. Befolyásol a könyv borítója és/vagy címe, hogy elolvasod-e az adott könyvet?


Nem, ha adnak egy rongyos, ócska borítótervvel készített jó könyvet, nem vagyok finnyás...(Láasd Kriterion könyvek..) Fordítva is igaz: ott van pl. az Apák könyve- annyira szép a könyv, de ollllyan unalmas, hogy nem bírtam végig olvasni. Szerintem el is fogom adni.. :D Viszont vásárlásnál nagyon is számít, hogy néz ki egy könyv.. nem csak a borítója, hanem a lapok, tipográfia is számít... Volt már, hogy a szebb kiadású újat (vagy régebbit) megvettem, noha már megvolt egy példányban.. (ezeket most már el kéne adnom.. :D)

12. És az oldalszám?


Egyáltalán nem... :)

13. Hátralapozol, hogy tudd, mi lesz a vége?


Igyekszem nem hátralapozni, inkább gyorsabban olvasok.. :D Ritkán így sem tudom elkerülni, de ez semmi jóra nem vezet: nemrég Munkácsy életrajzi regényét olvastam, aki olvasta, tudja, hogy az első kötete vége felé történik egy eléggé megmagyarázhatatlan dolog. Mintha mi sem történt volna, zajlik a sztori tovább, kissé túl lassú mederben is talán- nem volt biztos egyáltalán, hogy lesz-e később magyarázat a dologra, s nem volt türelmem kivárni a maradék háromszáz oldat, ezért előrelapoztam. Elolvastam az adott fejezetet, de utána már nem is érdekelt a regény többi része.. Azért valamikor.. egyszer még elolvasom a végét is. :D

14. Volt olyan könyv, amit többször elolvastál?



Nem tudnám felsorolni, mennyit. Ami jó, az jó többször is. :D Néha elő kell hívni újra azt az érzést. A legtöbbet újraolvasott könyvek szerepelnek a blogos profilomban. :D
(A listavezető persze a Harry Potter és a Gyűrűk Ura, ennek ellenére nem ez a két könyv az, amit magamra legjellemzőbbnek tartok.. :D)

15. Ért könyvekkel kapcsolatos baleset?

Az annak számít, hogy könyvolvasás közben-ürügyén ismerkedtem meg olyan pasival, akivel talán nem kellett volna? :D

16. Eladod-ajándékozod a könyveidet, vagy mániákusan ragaszkodsz hozzájuk, akkor is, ha nem tetszik?


Mániákusan ragaszkodom. Pont. (De már megértettem, hogy nélkülük is lehetne élni. )

Itt hagyom, amit Fércjutka írt. Mániákus ragaszkodás.. de próbálok kicsit más szemmel nézni a dolgokra. A tömött könyvespolc nem feltétlen boldogság. Most próbálkozom meghazudtolni magam és a nem jó és vagy nem szép könyveken túladni. Vannak, amiket mindig is szeretnék a közelemben tudni, de őszintén... Ovidius vagy Stendhal nélkül pl. szerintem simán kibírom.. :D

17. Még a budiba is magaddal viszed az aktuális olvasmányt, vagy csak otthon olvasol, esetleg más meghatározott helyen?


Mióta gyerekeim vannak, az a mentsvár.. "Vécére mentem!" kiabálom ki a férjemnek, és magamra zárom az ajtót- ez azt jelenti, figyeljen már ő egy fél órát a csajszikra.. Még szerencse, hogy a fürdőnk is padlófűtéses, a Brown könyvet pl. a fürdőkád előtt a padlón hasalva fejeztem be.. Vis maior volt... :D

18. Tényleg, olvasol a mosdóban?


A kettő helyiség egy, szóval választ lásd fent. :)

19. Vezetsz az olvasmányaidban valamilyen rendszert, felírod-e az elolvasott/megvett/megveendő könyveket (esetleg árukkal együtt), netán olvasónaplót (ha ideírod a blogodat, megverlek)?



Tizennéhány éve, amikor a magam ura voltam, vezettem naplót. nem olvasót, önismeretit, abban írtam magamnak a könyvekről szerzett benyomásaimról is. PL. a Hullámokból sok idézet volt bennük. Írtam egy listát is a mindenképpen le kell olvasni, meg kell szerezni könyvekről is.. A napokban jutott épp eszembe, elég a süss fel napból, meg kéne keresnem a listát.
Az igazi mégis az (volt. lenne.), amikor az ember hasonló gondolkodású emberekkel el tud vitatkozni egy-egy könyvről.. :)

+1.: még valami hendikep (mármint hepp? :D) ?


Szerintem olyan bő lére eresztettem, benne van minden a fenti válaszokban.. :D A nappalinkban van egy falszakasz, ahová telipolcokat szeretnék.. Helyet a soksok - részben még ki sem dobozolt könyvemnek.. Elé egy fülesfotel, állólámpa, kockás gyapjútakaró, gyapjúzokni, gőzölgő tea ... Meg idő hozzá, hogy oda is kuporodjak... Tudom, miről beszélek... volt olyan időszak megboldogult lánykoromban, mikor mindebből kijutott... A siratott aranykor.. :D

Tovább passz: Eszterdának, Krisztallitnak és Kicsodának :D

5 megjegyzés:

  1. Épp kezdtem rendkívül illetlen mód irigykedni, hogy micsoda remek olvasószobátok van : ) Az a fotel, azzal a lámpával és takaróval és a gőzölgő teával! Azt hiszem, sokunk vágyálmát festetted meg... Legalábbis az enyémet : ))

    VálaszTörlés
  2. Megboldogult lánykor???? Mintha olyan öreg lennél... :o) Kis fiatalka vagy! :o) Ami késik nem múlik!... a fotel is hamarosan meglesz... :o)

    VálaszTörlés
  3. Köszi, szívesen válaszolok rá.

    VálaszTörlés
  4. Köszi! Én is veszek egy lélekzetet aztán jövök a könyvélményeimmel!

    VálaszTörlés
  5. Nekem is dobbant egyet a szívem a kép láttán. :)))
    Jó volt olvasni, köszi. :)

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails