2010. febr. 26.

A nagy gyurmateszt..




Ami nem is olyan nagy, de az nem annyira frappáns cím, hogy egy kis gyurmateszt.. :D

Mert igazándiból csak két gyurmát teszteltem. Most. Mert régről vannak már emlékeim, a hagyományos iskolai gyurmáról (tudjátok, a gyúrhatatlanról) és az óvodai sóliszt gyurmáról, ami meg vastagon rászárad az ember kezére, meg nem is olyan nagyon szép.. És a lányom elég Play-Dooh (így kell írni?) utánzatot kapott ahhoz, hogy erre se vágyjunk igazán. A Fimo új generációját még nem próbáltuk, a régi nem gyereknek való (inkább erőművészeknek.. :D)

Szóval lehetőleg minél természetesebb gyurmát kerestem a gyerekeimnek. Ami szép, jó vele dolgozni, és az sem gond, ha lecsúszik egy kicsi a pociba belőle. Sokáig azt hittem, hogy a Kids Craft Weeklyben publikált, keményítős kerámia lesz a tuti befutó, ami gyönyörű, de sajnos, szintén rászárad a kézre.

Aztán ráleltem a Filth Wizardryra, ami véleményem szerint a legvarázslatosabb gyerek-krea blog. A gyurmareceptet nem ő találta ki, de hogy miket művelnek vele.... Gyorsan végigfutottam a recipét, amin kellően meg is ütköztem.. Hozzávalók- asszongya: Cream of Tartar. Leiter Jakab fordít: tartármártás... na, kösz, nem fogok olyan gyurmát pancsolni, amiben majonéz van... :DDDDD

Később azért valami szörnyű gyanúm támadt, s lefordíttattam a SZTAKIval, hát, nem majonéz, hanem borkő! Azt már kár is részletezni, hogy a dyslexiám is előjött, mert gyorsan elszaladtam a boltba és vettem három nagy doboz borkősavat. SAVAT!! Csak itthon esett le, hogy a két vegyület nem ugyanaz.. Innentől hosszas kémiai tanulmányozások, helyettesíthető-e a két anyag egymással. Szerintem nem. Ezzel szemben - mint később kiderült - rengeteg magyar blogger és anyuka átugrotta a dilemmát, és SIMÁN helyettesítette (merthogy borkövet lehetetlen kapni!)

Szóval én is nekiláttam, s ilyen gyurmákat főztem:


Kids Craft Weekly
- ehhez adtam 1 ek. glycerint is, hogy ne ragadjon annyira (korábban olajjal is próbáltam) egyik sem jött be igazán.

A Filth Wizardryn talált recept:

1 csésze só
2 csésze víz
2 csésze liszt
4 ek. olaj
4 tk. borkő(sav)
ételszínezék.

összekeverni, főzni, míg összeáll, színezni.

Nyers gyurmák:


A keményítős sokkal szebb és simább...

Színezés: (málnapiros, kék, citromsárga ételszínezék)






Színkeverés:







Barna: sötét kakaó (de felesleges, mert a összes szín keverékéből a végére úgyis barna lesz..)
Testszín: narancs+ fehér

Formázás- ovis módra



- bébi módra.. :D




- mami módra (régebben készült, nyers kerámia gyurma, akrillal festve.)



Egy óra gyurmázás után (a kerámia kiszáradt, a só-liszt ugyanolyan)



Kép nélkül röviden:
Tárolásuk: műanyag dobozban, szobahőmérsékleten.

Két hét múlva: a keményítős morzsalékony, szétesős lett,vízzel és szárítással lehetett volna javítani rajta, de inkább a másikkal foglalkoztunk, ami viszont egy kicsit meglágyult, lisztezett deszkán átnyújtva újra jó lett, de akkor már egy kicsit ragadt ez is a kézhez.

Szárítással: mindkettő világosodott, a keményítős jobban, viszont sokkal szebb felületet ad, apró, csillogó darabkák láthatók benne.

A sóliszt még most is jó (több, mint 3 hét), igaz, most már csak egy világosbarna tömb van belőle.. A következő főzésnél kipróbálom a keményítő-szódabikarbónát borkősav adalékkal, remélem, a jó tulajdonságokat sikerül majd ötvöznöm és nem robbanok fel.. :D
Folytköv.. :)

12 megjegyzés:

  1. Szia!
    Épp 3 napja írtam a gyurmákról az Olcsó kreatív megoldások topikon, s ott is beszúrtam ezt a linket gyurmafajtákról, s házi receptekről: http://origo.hu/print/tipeg/20071028-gyurma-fajtak-receptek-jatekok-otletek.html. Magyar. Már nem kell fordítgatni. Csak kipróbálni, hogy melyik tetszik. :) Alíg várom, hogy mi is a gyurmás korszakba lépjünk. Tuti sk főzött lesz, mert legalább tudom mi kerül bele. Addig én is kikísérletezem majd melyik a legjobb! 3 éves kortól ajánlott a gyurmázás, mert ezt nem tudom...

    VálaszTörlés
  2. Ó, köszi a linket! Végigfutottam rajta, pont ezek a receptek nincsenek fent, de sok helyütt megtaláltam azóta a borkősavasat is, a probléma az volt, hogy csak a borkőre kerestem mindig, s a gugli így nem a megfelelő találatokat adta.. :)

    Mennyi idős a kicsid? Kata másfél éves és simán eltapicskol benne.. Vannak gyurmákhoz való formázóeszközeink, műanyag mézeskalács kiszúróink, azokkal már ő is dolgozik, meg minden, ami könnyen megfogható és érdekes lenyomatot hagy, jó. (Pl. filctollkupak, kulcs, műanyag baba... )

    A formázás menet közben alakul ki. Katának kis golyókat adtam, virág formába körberakva, ezeket nyomkodta laposra, így kialakult a virág.

    Emlékszem, Sárával is így kezdtük. Először palacsintát csináltunk, aztán csipetkét csipegettünk, kígyót, golyót, feltekert palacsintát, csigát, lapos körből tölcsért,amibe aztán tettük a kül. színű gombócokat.. ahogy fokozatosan ügyesednek. Nem egyformák a gyerekek, meg kell próbálni, aztán ha nem fogékony még rá, pár hónap múlva visszatérni újra a témára.. De semmi esetre sem kell várni három évig.. :)

    VálaszTörlés
  3. Én úgy kerestem rá, hogy kifejezetten házi készítésűt írtam be, s ez jött fel. :) Aktívan keresgélek én is ilyen mindenfajta ötletet. El is mentettem az ajánlott blogot is. NAgyon jó dolgokat művelnek a gyerkek. :D
    Az én kislányom is 1,5 éves. :) Egyébként hogy vannak? Sára meggyógyult már? Katát műtötték mandulával?
    Akkor kipróbálom Prüntyivel valamelyik házi készítésűt. Meglátjuk majd, hogy tetszik neki! Majd megírom!

    VálaszTörlés
  4. Rékáék a preschoolba szintén házi készitésű gyurmát használtak.És ők visszazárható műanyag tasakban tárolták.A receptet elkértem én is,de aztán nem volt kedvem pepecselgetni vele(minden elismerésem a tied,hogy te mégis),a crayola palydough-jával teljesen meg voltam elégedve.Meglepődtem hogy te úgy tapasztaltad hogy ragad.

    VálaszTörlés
  5. Naháááát! Én szóhoz se jutok... csak tátom a szám, miket tudtok...?! muszáj lesz kipróbálni...:)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon köszi a tapasztalatokat! Én is hasonló cipőben jártam a promblémával, de nem voltam ilyen kitartó kutató! Nagyon édik az alkotások!

    VálaszTörlés
  7. Azt hiszem én is ki fogom prónálni, köszi! A gyári gyurmákkal nekünk is meggyűlt a bajunk :-(

    Nagíon ügyesek a lányok! Mi ha jól emlékszem kb. 2 évesen kezdtük.

    VálaszTörlés
  8. Jó lehet nálatok gyereknek lenni : )

    VálaszTörlés
  9. Soliszt detto, aztan szodabikarbonasat foztem, ami egesz jo volt, de oszinte leszek attertem az eheto valtozatra es kenyertesztat adok a kolkoknek. Gyurjak, formazzak, diszitik es mikorra mar ugyis megeheznek a nagy munkaban megeszik:-) Ennek meg az is elonye, hogy a `muveknek` is tokeletes helyuk lesz:-D

    VálaszTörlés
  10. Hát, én most könnyű helyzetben vagyok (van egy remek ételfestékes gyári gyurmánk a HobbyMűvészből, ami szuper csak drága, és így fél év után lassacskán száradozik) ,úgyhogy megvárom, amíg kidolgozod a nyerő verziót, és csak akkor lépek akcióba ;-)
    amúgy le a kalappal ilyen alaposság és kitartás előtt!

    VálaszTörlés
  11. Milyen boltban keressen az ember lánya ételfestéket? Még sosem használtam...

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails