2010. márc. 31.

Természetes tojásfestés- tavalyi tapasztalatok

Ilyen négyes alliterációt..! :D



Már pár éve kísérletezem több-kevesebb sikerrel a természetes tojásfestékekkel, erről postoltam is már egyet itt és a Gyerekszobán (ami nem postnak, csak magánlevélnek készült, ha tudtam volna, hogy közzéteszik, biztosan másként fogalmazok.. :P) . Tavaly fotóztam és jegyzeteltem is, de mivel úgy gondoltam, Húsvét után már a kutyát sem érdekelné, inkább most mutatom meg a képeket. :D

Tudom, hogy mindig túl sokat beszélek, most igyekszem távirati stílusban, leginkább csak a plusz infókat leírni... :D

Előkészítés: a hagymás festésen kívül csak a nagyon világos, vagy még inkább fehér héjú tojásokkal érdemes próbálkozni. Személyes kedvenceim a szeplős tojglik, amiken nem tudom, mi a szeplő.. :P Szóval alapos mosás, aztán ecettel vagy alkohollal zsírtalanítás.

Mahagóni szín: a tojásokat vöröshagyma héjában fél órán át főzni. A végén egy kis ecetet önteni hozzá.







Narancs szín: a kihűlt főtt tojást a kihűlt hagymalé+ecetben 30 percig áztatni.





Egy negyed lilakáposztát fél liter vízzel fél órán át főzni, a levét két részre osztani:

1/4 l lé + 2 ek. szódabikarbóna (timsó kéne, csak nekem nem volt) - türkiz
1/4 l lé + 2 ek ecet - levendula v. világoskék (nem jöttem rá, mitől változtatta a színét, talán attól függött, hogy meleg v. hideg volt-e a tojás..)

ezekben a kihűlt levekben 30 percig áztatni a tojást.

Céklalé + ecet: ugyanezzel a hideg áztatással - rózsaszín



A képen a fent leírt sorrend szerint szerepelnek a festékek.. ugye, milyen gyönyörűek? Festhetnének intenzívebben is.. :D



Cékla, szódás lila káposzta, ecetes lila káposzta

Két éve a kurkumás festéseim gyönyörű, ragyogó sárgák lettek, tavaly a legjobb eredmény egy fakó bézs lett. Tavaly 1 zacskó kurkumát főztem fél liter vízben fél órán át, majd leszűrve a lében fél óráig főztem a tojásokat. Korábbit nem szűrtem, erről lásd a gyerekszobás cikket.

A hideg merítéshez, ha bezseleni is szeretnéd, célszerű először simán megfőzni a tojásokat, kihűteni, eztán dísziteni és meríteni, különben a kihűlt harisnyás tojásokra simán rásülnek a levelek, s egyiket-másikat lehetetlen levakarni. :S


11 megjegyzés:

  1. Köszi az infót! Én is gyűjtöm a hagyma héjjat,ezek után biztosan ki fogom próbálni milyen vele festeni.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szép tojásokat festettél

    VálaszTörlés
  3. De jó hogy leírtad ezt a sok hasznos és szuper infókat! :o)
    Tetszenek a tojgik! :o)

    VálaszTörlés
  4. Csodásak!
    A lila káposztánál a pH-nak lehet szerepe.
    Nekem az ecetezéssel kezdődnek mindig a bajok: mintha feloldódna a tojáshéj szép lassan, na meg legtöbbször foltos is lesz.
    A hagymahéja képeden a leveleket mivel rögzítetted?
    Köszi a leírást!

    VálaszTörlés
  5. Vacskamati! Köszi nagyon! Rajongok ezért a technikáért! De jó, hogy leírtad!!! A tojatok gyönyörűségesek lettek! Idén is sok sikert hozzájuk!

    VálaszTörlés
  6. Köszi, hogy ezt ilyen szépen összeszedted, kikísérletezted és megmutattad. Az idén már lemaradtam erről, de egyszer én is ki fogom próbálni, és tudni fogom hol keressem!

    VálaszTörlés
  7. Szia! Néz be hozzám, érintettem a tavalyi tojásfestést én is. Én a tavalyi színtelenségek után idén maradok a hagymásnál.

    VálaszTörlés
  8. ez nagyon jó, köszi! kipróbálom a céklásat is

    VálaszTörlés
  9. Nagyon szívesen. :)

    Kriszta, igen, láttam- az ökofestéket nem fogod kipróbálni? Nekem valami perverzió lehet ez, mert megfogadtam, nem pacsmagolok többet ennyit vele, mégis, minden évben újra kezdem, sőt, egyre inkább bonyolítom... és valahogy a színező hatású ételek vonzanak leginkább, a hagyományos és szélesebb értelemben vett festőnövények, amiket itt-ott gyűjtögetni, felfedezni kéne, már nem annyira.

    Kastan, a céklásnál kizárólag fehér héjú tojással és hideg merítéssel próbálkozz, a barna egyáltalán nem lesz szép. Ha csipkét is használsz, csak műszálas legyen, mert a pamut átereszti- az első képen, a negyedik sor középső, rózsaszín tojásán egy sor pamutcsipke és farkasfog volt, ha nagyon megerőlteted a szemed, akkor talán láthatsz belőle valamit, de inkább régi melltartó, kombiné, combfix.. :) csipkéjével érdemes próbálkozni. És a pamutot nem festi szépen, szóval a csipke is mehetett a kukába. :D (ja, bocs, ezt nem itt írtad.. :D)

    Stigi, harisnyával.. :D Még azt is feljegyeztem tavaly, hogy egy térdzokniból három, egy harisnyaszárból hat, közepesen nagy tojásnak jó négyzetet lehet nyerni. :D A sav-bázis trükkre én is rájöttem, de semmilyen tudományos alátámasztást nem találtam a neten. Olyat is olvastam, amibe ecetet és (tim)sót is öntöttek egyszerre, kipróbáltam, a szódabikarbónát és ecetet együtt, baromira pezsgett, és nem csinált semmit a tojással. :D (Semlegesítették egymást...?)

    Az ecet a hideg lében fél óra alatt nem bántja a tojáshéjat, viszont ha megnézed a Gyerekszobán közzétett cikket, ott a világoskék tojások egész éjjel áztak az ecetes lében. Álomszép éjkék színük volt reggelre, ha csak sima tojás lett volna, óvatosan kiszedem és visszaszáradt volna rá a héja (gondolom), de harisnyás volt, és a harisnya levágásakor jött vele együtt a feloldott tojáshéj is. De azért szép lett úgy is. :D

    Szilvi, miért maradtál le? :o

    VálaszTörlés
  10. Köszi a válaszokat!
    Az indikátor szóval keress rá, ha érdekel. Suliban voltak ilyen gyakorlatok: pl. fenolftalein, meg egyebek. Úgy tudom, a káposztákban az antociánok (festékek) viselkednek indikátorként: savban pirosasak, semleges, lúgos közegben meg kékeslilásak. Amikor párolt lilakáposztát csinálok, az egész addig kékeslila, amíg az ecetet hozzá nem adom, akkor válik szép püspöklilára.

    VálaszTörlés
  11. Szia!

    A szódabikarbónás ecettel kiválóan lehet wc-t takarítani! :)

    De ha nem, hát jó kis vulkánkitörést lehet vele csinálni! Például ilyet:
    http://pottyosdoboz.blogspot.com/2010/02/vulkan.html

    Üdv,
    G.

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails