2010. ápr. 7.

Amikor már nincs elég energia a fotózásra is..

(oké, ez a bejegyzés megint olyan hosszúra sikeredett, hogy ha valakinek lesz türelme elolvasni.. le a kalappal.. Bocsi. Mindenesetre a tűzhelyet zárjátok el, vasalót kapcsoljátok ki, gyereket etessétek meg előtte.. :P)



Húsvét. Rendben lezajlott. Hazudnék, ha azt állítanám, hétfőn, késő délelőtt már nem kívántam néhányszor, lenne már kedd.. :P De azért alapvetően - minden kisebb-nagyobb malőr és fáradozás ellenére- én nagyon szeretem az ünnepeket.. Az egyik kedvenc reklámom ez volt- oké, csak egy reklám, de az üzenetével teljesen egyetértek. És nagyon nem szeretem az ünnepi fintorgásokat (jaj, a Valentin nap minek.. jaj, a Karácsony csak fáraszt, inkább üdülni megyek.. dehogy büdösítem be Húsvétkor a fejem, inkább bezárom az ajtót, ne jöjjenek locsolók... szóval tudjátok, miről beszélek..). Végső soron - ebben a kontextusban - nem is az a lényeg, mit ünneplünk, hanem hogy legyenek olyan különleges alkalmak, ami kiszakít bennünket a hétköznapi taposómalomból. S ha már ilyen, adjuk is meg a módját. (pl. Herendivel. :P)

Most nálunk gyorspörgés volt; még nem találtam meg azt az ideális forgatókönyvet, amit - úgy tűnik - Karácsonyra már igen, de volt nyuszifészek keresés, tojástörő játék a reggelinél (Ismeritek? Nem egy nagy dolog, de nálunk kedves hagyomány, és volt ismerősöm, akinek újat mutattunk vele: a tojásokat a lányok összegyűjtötték a fészkekből, majd mindenki választott egyet az ünnepi asztalnál. Jól marokra kell fogni, hogy csak a két csúcsa látsszék ki, majd az asztalszomszéd tojásának csúcsát meg kell próbálni betörni vele.. Körbe megy a játék, a tojásnak két csúcsa van, szóval egyszer mindenki próbálkozhat. Akinek mindkét oldalon összetört a tojása, kiesik (és már pucolhatja is a reggelinek valóját). A végén az nyer, akinek épen marad legalább az egyik csúcs. Ezt a játékot már a nagyszüleim is játszották Húsvétkor, és az év(tizedek) alatt többféle teória is kialakult a tuti nyerésre.. persze egyik sem vált be. :P Nálunk idén Kata győzött egy tök ép tojással. :D)
Nagyi gondos szervezésének köszönhetően igazi (kölcsön)nyuszik is megörvendeztették a lányokat..

Mivel nálunk még a nyúl hozza a tojást, valami mást kellett kitalálnom, amivel Sára meglepheti a locsolókat. Szóval hétfőn - az üresjáratokban - gyurmáztunk egyet.. :) Az ötlet a mindig sziporkázó Kitten Muffintól való, a receptet ő is itt találta. (Azért lefordítom, hátha nem bírja mindenki olyan jól az angolt..)



Hozzávalók:

  • 1 1/2 csésze lágy vaj
  • 2 csésze fehércukor
  • 4 tojás
  • 1 teáskanál vaniliakivonat
  • 5 csésze liszt
  • 2 teáskanál sütőpor
  • 1 teáskanál só
  1. Egy nagy tálban keverjük habosra a vajat a cukorral, adjuk hozzá a tojásokat és a vaniliát. A többi hozzávalót vegyítsük össze, majd keverjök a vajas masszához. Min. 1 órát, de inkább egész éjszakán át pihentessük a masszát a hűtőben.
  2. Melegítsük elő a sütőt 200 C-ra (légkeverésesnél 180 is elég). Nyújtsuk ki lisztezett deszkán a tésztát fél- egy centi vastagra, formázzuk. Vajazott, lisztezett tepsibe helyezzük a sütiket.
  3. 6 - 8 percig süssük. Hagyjuk teljesen kihűlni.
A színezés a korábbi gyurmák szerint, ételszínezékkel - amit minden nagyobb hipermarketben a sütési kellékeknél, kb. az aromák mellett lehet megtalálni. A recept azt írja, ha viszel valahova ebből a sütiből, feltétlenül vidd a receptjét is, mert biztosan el fogják kérni.. Nos, lehet, ezek után túl vérmes reményekkel vágtam neki a sütkérezésnek, de meg kell mondjam, azért nem egy dán vajas süti.. :P De jól gyúrható, (noha nekem egy kicsit több lisztet vett fel, mint az eredeti recept szerint) remekül formázható, színezhető, gyorsan kisül.. Mivel a lányok ünneplőben voltak, és nem sok kedvem volt átöltöztetni őket (s lusta dög anya MÉG MINDIG NEM VARRTA MEG a köténykéjüket.. :( ), ezért kissé korlátok közé szorítottam a kreativitásukat: a tésztát én nyújtottam, szaggattam, az övék a díszítés volt.



Kata is lelkesen nyomogatta bele a színes kis golyócskákat az alapba (a felső sor az ő kis keze munkája.. :)), mígnem rájött, hogy ez a tészta bizony nyersen sem rossz.. ez volt az a pont, amikor inkább leültettem a nyuszi-tojta új kirakója mellé.. :D A tojásfomához kiszúróként egy lágyabb műanyag mérőpoharat használtam: az egyik oldalon kissé összenyomtam az ujjaimmal, az ellenoldalon meg a másik kezemmel benyomtam a végét, így tojásalakot formázott- már lehetett is szaggatni vele. A tepsin látható elrendezés nem volt túl jó, mert elég sokat nőtt a süti, és kissé összeértek a szélek. A sülés közben világosodnak a színek, s én úgy látszik, nem figyeltem eléggé, kissé meg is pirult. De azért nagy sikere volt. :D



Amit Sára még nagyon élvezett, s ez is hagyomány lesz már nálunk ezentúl: a 12 óra után érkezett locsolók bizony kaptak némi vizet a nyakukba! :) Amikor dél elmúlt, Sára alig várta, hogy jöjjenek a késők.. Lusta locslolóóóók! - kiáltotta, majd jól megfújkodta őket vízpermetezővel.. :) Azért persze, ők is kaptak tojást.

Apropó, tojás: idén (lusta anyaaaaa! :PP) nem volt lilakáposztám, sem céklám, időben kell beszerezni az ilyesmit!!.. :(
Cserébe viszont ismét szép lett a kurkuma (képek nélkül, sajna): kb. 1 liter vízbe került 1 tasak fűszer, s idén ebbe tettem főni a becsomagolt tojásokat- 10-20 perc alatt gyönyörű sárga színük lett.

Azonban az idei év sem telt el kísérletezés nélkül, igaz, nem természetes festékkel: ha a Boleró (italpor) jó fonalfestésre, akkor jó lehet másra is. Az ötlet a Crafty Crow-on keresztül, innen való. Amit én próbáltam:

- körte, lime: színtelen, nem jó
- eper: narancsszín (valami hihetetlen élénk szín, ha szép narancsot akartok, inkább a kihűlt hagymahéjba áztassátok a tojásokat!!)
- erdei gyümölcs, pirosszőlő: gyönyörű, igazi húsvéti tojás-piros - a kettő közötti különbség csak vájtszeműek számára érzékelhető, de talán a piros szőlő egy leheletnyit szebb.
Én sajna, türkizt, kéket, sárgát nem találtam ezek közt.

Ahogy az eredeti blogbejegyzés is írja, gyerekekkel nagy móka lehet ez, bombasztikus illatok, vibráló színek, és nem, nem lesz eperízű az így festett tojás. :D Nem kell hozzá ecet, vagy más fixáló, viszont nagyon óvatosan kell kivenni a tojásokat, mert amíg meg nem szárad rajta a festék, eléggé sérülékeny. Erre - és a gyerekek tojásfestéséhez - szintén a Crafty Crowról származó remek ötlet a habverőbe helyezett tojás. (A konkrét postot persze nem találtam meg, de remélem, el tudjátok képzelni.. :D) Kipróbáltam, remekül beválik!!

We made some easter egg cookies as present. Idea came from Kitten Muffin recipe can found here.

10 megjegyzés:

  1. Hát én mindig nagy élvezettel olvasom a soraid! Inkább én vagyok néha lusta hosszabban írni, pedig jó mesélni. A tosásos szokás nagyon tetszett, jövő évtől bevezettetem nálunk is! Szép napot Nektek!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon igy vagyok en is az unnepi fujjogassal. Eliade irja, hogy az unnep arra valo, hogy ujrateremthesd a pillanatot. Senkinek nem KELL igy vagy ugy unnepelni, mindenki megtalalhatja a sajat ritusait, ami mellett megelni, azt amit szeretne. Es igen egy nap kell az anyaknak, mert az UNNEP, nem pedig helyette minden nap kell kedvesnek lenni.
    Mire nem jo a bolero:-)
    A fiuk ma az oviban locsolnak, nagyon kivancsi vagyok, mert `elmondtuk` nekik, hogy ha a lanyok (ovonenik) tiltakoznak, az a jatek resze:-P

    VálaszTörlés
  3. Tessék szépen levenni a kalapot, mert én is végigolvastam : )
    Nagyon jók a sütik, és mindig úgy csodállak, hogy van türelmed bevonni mindenbe a lányokat.
    Mélységesen egyetértek azzal, amit az ünnepekről írsz. Én nagyon szeretem őket, persze minden ünnepet a magunk szája íze szerint alakítunk, a saját hagyományainkkal.
    Jó volt olvasni : )

    VálaszTörlés
  4. Igen én is végig olvastam. A többi ünnepet én is szeretem, a húsvétot is a locsolkodást leszámítva, de készülődést dekorálást azt szeretem. Lassan a locsolkodással is meg kell barátkoznom nekem is Lilla miatt. Meglepi kersés nálunk is volt. Jópofa ez a tojástörős játék. És én is pont mint Aledi nagyra becsüllek amiért van türelmed bevonni a lányokat és ennyi remek ötleted van.

    VálaszTörlés
  5. Nem baj ha ennyit irsz,mert élvezetes olvasni.Jó ez a tojás törős játék,még én sem hallottam róla,pedig Rékának biztosan tetszene!Majd jövőre kipróbáljuk!Ó és az ünnepek nagyon kellenek!Olyan jó néha megadni a módját,szépen teriteni,feldisziteni a lakást,készülni, várrni rá.És aztán örülni,élvezni azt amit megteremtettél.

    VálaszTörlés
  6. Nálunk az a szokás, hogy egy tojást anyukám annyi cikkelyre vág, amennyien asztalhoz ülünk vasárnap a reggelinél és mindenki tányérjára teszi. Összetartozást jelképezi. Egyre nagyobb tojás kell hozzá:-))

    VálaszTörlés
  7. ((((Én pl. nagyon nem kedvelem a hivatalos ünnepeket, ezzel szemben élvezem a hétköznapokat, még gyertyát is gyújtunk az esti vacsorához...)))
    Csak jelzem, hogy a zárójelek védik a kobakomat a püföléstől:-)
    Viszont, őszintén becsülöm azokat, akik képesek megdolgozni az ünnepek hangulatáért.
    Tképpen az ünnepi dekoráció még megy nálam is, de a nagy zabálások és kötelező ide-oda meghívások nagyon elveszik a kedvem ezektől az "ünnepi napok"tól...
    Ezek szerint már nem divat pénzt adni a locsolóknak? Merthogy én még akkor szakítottam ezzel a "hagyománnyal", amikor azon kellett görcsölni, hány Ft-ot adjak a rokonnak és mennyit a tökismeretlen becsöngetőnek.

    VálaszTörlés
  8. Még ha fárasztó is, legjobban az ünnepi készülődést szeretem. Főleg mióta Babzsák is segít az előkészületekben, amit lelkesen, levegővétel nélkül mesél el este az ajtón betoppanó Apucicának. Ha nem lenne gyerekem nem kerítenék nagy feneket a Húsvétnak. Pesten már nem járnak locsolni a fiúk. Úgy kellett megszerveznem, hogy a lépcsőházban lakó két kisfiúból legalább az egyik meglocsoljon minket.:((
    És igen, tetszik a stílusod, folytasd csak az írást, mert szórakoztató.
    És a tőlem megszokott technikai kérdés: egy csésze hány dl (a sütemény esetében)? :)

    VálaszTörlés
  9. Hú.Hát a húsvét sosem volt a kedvencem, de itt annyi remek ötletet adtál, hogy lehetséges némi változás jövőre ;-)

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails