2010. ápr. 6.

A nemezelésről

Bár az elméletet korábban is tudtam, de Violini és Kicsoda postjai hatására kezdtem én is a pulcsik nemezeléséhez, a technikai részletek is Tőlük származnak. Mivel náluk sem találtam erről külön postot, hanem a bejegyzések kommentjei közt írtak csak róla, talán nem haragszanak meg, ha összefoglalom a lényegesebb tudnivalókat.

A magas gyapjútartalmú pulóverek nemezelésével érdemes próbálkozni - általában 90%-ot javasolnak, de a zöld táskámban 70-30 volt az arány, és még gyönyörűen összement. A nagyon vékony, gépi kötésű pulcsikból (pl. Benetton) filclapként használható anyag lesz, a vastagabbak inkább csak a táskámhoz hasonlóan felhasználhatóak.

A mosást megelőzően célszerű a bolyhokat boholyborotvával vagy sűrű fésűvel óvatosan leszedni. Hasonló színű pulcsikat érdemes együtt mosni, és - Kicsoda mesélhetne erről- a színfogó kendő használata sem egy rossz ötlet. (Már ha működik egyáltalán ilyen magas hőfokon.. :o)

Violini módszere, hogy a pulcsik mellé egy-két rossz törölközőt is rak a gépbe, ezek egyrészt fokozzák a dörzshatást, másrészt a szöszöket is összeszedik. (Ő egy fehér textilt is tett a mosásba, hogy lássa, ha valamelyik szín eresztene..) Egy kevés mosószerrel már indulhat is a 90 fokos mosás - ezután garantáltan filcet szedünk ki a gépből. :)
(Van, aki 40-60 fokon mos, ezeken nyilván kevésbé filcesedik össze a gyapjú.)

Én a mosás előtt varratfejtővel szétszedtem a pulóvereket, csak azokat a varrásokat tartottam meg, amikre a táskához szükségem volt. Utólag már lehetetlenség megtalálni, felfejteni az eredeti varrásokat, szóval akkor már csak az olló marad.. :D

Nem csak kész pulcsikat lehet így nemezelni, egyesek direkt azért kötnek gyapjúból, hogy aztán majd jól kimossák, és összemenjen.. :D Ötletek pl. itt.

10 megjegyzés:

  1. Nahát, ez ilyen egyszerű?! Azt gondoltam kézzel kell. Feltétlenül ki kell próbálnom. Köszönöm, hogy leírtad.

    VálaszTörlés
  2. Én is köszönöm az összefoglalót. Egy ideje kacérkodom a gondolattal, hogy nemezelni fogok, ez jó volt lökésnek. :)

    VálaszTörlés
  3. Kb. milyen mértékben mennek össze? Egy harmadot mondjuk?

    VálaszTörlés
  4. köszi :)
    előkapom az összement pulcsikat :)

    VálaszTörlés
  5. Én egyszer fonalat túrtam, gondoltam megszabadítom a jellegzetes turis szagtól. Hát a mosógépből már csak 6 darab filclabdát szedtem ki. Akkor jöttem rá, hogy sikerült gyapjú fonalat túrnom.

    VálaszTörlés
  6. Kriszta, igen, minimum.. megkockáztatom, még talán többet is. Persze, biztosan függ a gyapjútartalomtól, és a mosás hőfokától(forrómosások számától is). Azt elfelejtettem írni, hogy a megfelelő filc elérése után, forma kialakítását követően már csak kímélő mosásra szabad betenni, különben folytatódik a zsugorodás! :D

    Kriszti.. hehe.. :D A filclabda sem rossz.. Vigasztaljon az a tudat, hogy gépben a nemgyapjúból még labdád sem lett volna, csak egy használhatatlan gubanc.. :) A fonalakat motringba tekerve, pár helyen gondosan összekötve, langyos vízben, nagyon óvatosan nyomogatva szabad csak kimosni. :D

    VálaszTörlés
  7. Már indulok is turizni... Bár itt a tavasz, talán még akad egy-két kötött pulcsi! Én is fontolgattam már a dolgot, de a kellő lökést most kaptam meg.
    A ZÖLD TÁSKA PEDIG EGYSZERŰEN SZUPER!!!!!!!

    VálaszTörlés
  8. A mosógép előtt ülök egy ideje, mert benn forog két szétszedett pulóverem. Amúgy is szeretek mozizni... de most aggódással tölt el, hogy úgy tűnik egy nagy gömbbé akar összeállni az összes felszeletelt darabom. ????

    VálaszTörlés
  9. Kriszta, remélem, azóta már megnyugodtál... :) Az anyag egyre merevebb lesz, ahogy tömörödik, ezért is gubancolódik, a mosógépet is dobálhatja, ha sok van benne... Ezen is javíthat az, ha néhány kiszuperált törölközővel lazítod a töltetet.

    VálaszTörlés
  10. Én is próbálkozom filcesítéssel. Tiszta, ausztrál nyersgyapjúm van. Negyven fokra tettem csak be (a farmerruháinkkal) - ne menjen nagyon össze. Az első mosás után nem történt semmi, ugyanaz volt a körvonala. A második mosás után kb. 20%-kal ment össze. Én itt abbahagytam a kísérletet, mert kb ennyit akartam. Az anyag-mintái látszanak, kellően rugalmas még, de már tömör az anyag.
    Ugyanezzel a darabbal próbálkoztam a szappanos-kézi módszerrel (a gépi mosások előtt). Kitartásom elég csekély: kb. negyedóra után, zéró változtatással elment a kedvem az egésztől. ;-)

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails