2010. nov. 4.

Láncreakció



Az úúúgy kezdődött, hogy rendeltem egy kis gyapjúfonalat.. aztán még egy cseppet. (Ha jól számolom, kb. 4-5 kilót összesen... :D) Ha csak rajtam múlott volna, sokáig így is marad, dobozban a fonal, de történetesen nem csak én rendeltem, hanem velem együtt (és külön, csak egyidőben) több blogger is. Pl. Arcencil is, aki nálam sokkal inkább a tettek embere. Ő már kötött is egy szép kis festett sapit Emmájának, s történetesen úgy alakult, hogy szüksége volt még egy kis fonalra. Ha nem lett volna, tán jövő télig elő sem kerül az én készletem. De ha már pár dekát legombolyítottam neki is, nekiálltam festésre alkalmas motringokra bontani a fonalaimat. És olyan csábítóan helyes kis motringok lettek!

Így hát gyorsan előkaptam a mindig kéznél lévő ételfestékeimet, és nekiálltam a pancsolásnak. (Nem lett volna most türelmem nekiindulni bogyókat, leveleket gyűjteni, festékleveket előre főzni.) Ne kérdezzétek, mi mindent tettem bele! Kezdetben patikus pontossággal mértem a koncepciómnak megfelelőnek tartott adagokat, színeket- persze, nem jött be. A cél szedervörös és -lila átmenetes fonal lett volna. Meggyaromával és türkizzel kezdtem, s még csak megmagyarázni sem tudom, mi történhetett a csibrikekben. Öntöttem menet közben ezt-azt még bele, csináltam a napi dolgaimat, közben rá-rá néztem, mit csinálnak a fonalaim. Ha nem tetszett, löttyintettem még rá valamit. A festőléből reggeltől késő délutánig szinte maradéktalanul kivonódott a vörös festékanyag, a tálkákban csak kék színű lé maradt. Érdekes módon az öblítésnél is inkább a kéket engedte a fonal, szóval az mindenképp megállapítható, hogy a gyapjú vonzódása a vöröshöz tagadhatatlan. :D



Azon már meg sem lepődtem, hogy a két minőségű fonal messze nem lett hasonló színű. Éjszakára a kékbe tettem egy újabb adag fonalat.. Reggelre halvány almazöld lett. (Ki érti ezt??) Mivel túl nagymamás lett ez a szín, elkezdtem az újbóli vad lötybölést: egy kis sárga, egy kis kávé, egy kis málnapiros.... Ééés...


(A képen még kissé nedvesen..)

... mivel nagyon érdekes szín maradt a fonal kihalászása után a festőtálkában, gyorsan beáztattam még egy adag gyapjút.. De nem vagyok igazán elégedett a színével, azt hiszem, még valamit ráfestek majd. :D (Szóval kevés lesz az a négyvalahány kiló.. :D)



Ami még érdekes lehet, kizárólag kézmeleg vízben áztattam a fonalat (semmi főzés, melegítés), nem szerettem volna, hogy összemenjen, filcesedjen. Nos, a mechanikai behatásokkal is óvatosabbnak kellett volna lennem (öblítés, csavarás), mert ennek ellenére tömörödött a fonal, mégsem lett sprőd. A mezei gyapjú picit továbbra is szúr (de azért kendőnek szerintem jó lesz, a merinó álompuha, igazi gyerekfonal. :)

Közben az első minigombolyagból el is készült egy miniproject: nyakmelegítő Sárának- már csak a gombolást kell kitalálnom. A színnel legelőször nem voltam megelégedve; nem csoda, hisz még az őszi színeket vizionáltam magam elé. Aztán ahogy a próbakötésben kialakultak a színátmenetek, már a kristályosan szikrázó hó és jég lebegett a szemem előtt: igazi vastag, puha, melengető nyakmelegítő készült a korcsolyapálya (leendő) hercegnőjének! :)



A mályva-lilásból pedig 40%-os készültségben egy Ercsu-féle VénuszII. stóla.. remélem, elég lesz a fonalam hozzá! :)

7 megjegyzés:

  1. Erika, igazából a fizikai behatásoktól filcesedik a gyapjú. A melegvizet jól bírja, a forralást is, ha lassan melegíted fel, és lassan hűl ki.

    VálaszTörlés
  2. Bennem is felmerült,hogy vajon nem megy össze a gyapjú?S ha igen mennyire tömörödik?S bármilyen fonal megfesthető ami természetes szálú?S a mosások során mennyire fakul majd a szine?
    Nagyon tetszik amit összehoztál!A kis nyakmelegitőn látszik igazán milyen finoman olvadnak egymásba a szinek.

    VálaszTörlés
  3. Én csak irigykedve nézem, figyelem azokat, akik értenek a fonalakhoz és mindenféle gyönyörűségeket gyártanak belőle.

    Viszont most azért írtam, mert arra szeretnélek kérni, hogy nézz be a blogomba! Ja és gratulálok neked!
    Ági

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szépek lettek!:) Különösen az a zöldes-barnás árnyalat tetszik. És ezt mind ételfestékkel csináltad? Lehet, nekem is ki kéne próbálnom...:)

    VálaszTörlés
  5. Én is azt vettem észre, hogy a piros léből szinte mindent magába szívott a gyapjú (szürkés lé maradt csak utána), a zöldből pedig nem.
    Szépeket festettél!!!

    VálaszTörlés
  6. :)) Húú- Ági, köszi!! :D

    Ercsu, köszönöm az ötletet, legközelebb megpróbálok visszafogni a türelmetlenségemen és csak nagyon gyengéden kipréselni a vizet belőle.

    Hella, Krisz, bátran vágjatok bele, tényleg nem egy ördöngösség. Elvileg minden természetes szálat megfog valamennyire, tapasztalatom szerint a pamutot, lent kevésbé, a gyapjút jobban, a legszebben a selymet. :) És ami nagyon meglepő volt, hogy a mikroszálas bébifonalat (ami elvileg 100% műszál) is gyönyörű intenzív árnyalatúra fogta. Az ételfestéken kívül a Bolero italpor is jó. (Krisz, Nálatok a Cool-aidnek eszméletlen színei vannak a bloggerek fotói szerint!)

    Nálam a kísérletezés a húsvéti tojásfestékeknél indult, most már minden évben készítek a tojások mellé textilt, gyapjút, filcet, pamutcsipkét.. :D

    Réka, épp néztem, a Te festéseid is csodásak! :D

    VálaszTörlés
  7. Bámulatos, milyen színek jöttek ki! Nagyon szépek, igazán borzasztóan ügyes vagy, gratula!

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails